Informatie over overlast

Sociale overlast is overlast wat u ervaart van uw buren of buurtbewoners.

Wat is sociale overlast?

Als u hinder/last heeft door toedoen van andere huurder(s) of door dier(en) van andere huurder(s). Dit kan zijn: gedrag, geweld, lawaai, stank, vervuiling, verwarde huurder, dealen, ruzie, geblaf.

Wat kan ik doen om de band met mijn buren goed te houden?

Goed contact met de buren is goud waard. Het bepaalt in grote mate of u helemaal uw eigen plek vindt. U bent zelf verantwoordelijk voor het contact met uw buren. Hierbij een aantal tips om het contact goed te houden:

- Bent u een nieuwe bewoner? Stel uzelf als nieuwe bewoner voor.
- Houdt u een feestje? Informeer uw buren.
- Maak zelf niet teveel lawaai.
- Zorg dat uw buren geen last hebben van uw huisdieren.
- Bespeelt u een muziekinstrument? Maak afspraken met uw buren over de oefentijden.
- Deelt u gemeenschappelijke ruimten met uw buren? Maak duidelijke afspraken over het gebruik en eventueel plaatsen van spullen.

Hoe kan ik sociale overlast doorgeven?

U kunt dit online aan ons doorgeven via MijnAccolade. U kunt natuurlijk ook altijd met ons bellen op telefoonnummer (0513)  433 633.

Ik ben een woningeigenaar, kan ik ook een sociale overlastmelding doen?

Bent u eigenaar van een woning, dus u huurt niet van ons, maar ervaart wel overlast van een huurder van ons? Dan kunt u een melding van sociale overlast bij ons indienen. Wel is het zo dat we u vragen eerst onze huurder zelf aan te spreken. Het kan zijn dat hij of zij zich niet bewust is van zijn gedrag. 

Onze huurder heeft verplichtingen tegenover ons op basis van de huurovereenkomst. Van onze kant zullen wij controleren of de huurder de verplichtingen zoals vermeld in de huurovereenkomst nakomt. Als onze huurder dat niet doet, spreken wij hem daarop aan. Wij starten voor een woningeigenaar nooit een ontruimingsprocedure. Dit moet u zelf doen. Alleen wanneer ook andere huurders van ons de overlast ervaren, ligt dit anders.

Wat doet Accolade als u overlast bij ons heeft gemeld?

Wij nemen eerst contact met u op, en vragen wat u zelf heeft gedaan. Daarna bespreken we met u wat de vervolgstappen zijn. Als we de melding in behandeling nemen, dan nemen we contact op met de overlastveroorzaker. Uiteraard willen wij ook de andere kant van het verhaal horen. We maken dan afspraken. Soms is een bemiddelingsgesprek een middel om tot afspraken te komen. Dit doen we als beide partijen hiervoor open staan. 

Ik ervaar overlast van een huurder. Wat kan ik doen?

Spreek degene van wie u overlast heeft altijd eerst zelf aan. Het kan zijn dat uw buren zich niet van de overlast bewust zijn. 

Hieronder een aantal tips om het gesprek hierover met uw buren aan te gaan:

- Begin het gesprek niet op het moment dat u zelf boos bent.
- Probeer een tijdstip te vinden dat het u en uw buren schikt.
- Kom met duidelijke voorbeelden van de overlast die u ervaart.
- Denk zelf alvast na over een oplossing en bespreek deze.
- Luister ook goed naar het verhaal van uw buren.
- Probeer tot een afspraak te komen waarin u en uw buren zich kunnen vinden.
- Blijf rustig.

Ik woon in een straat met huurders en kopers. Ik ervaar overlast van een bewoner van een koopwoning. Wat kan ik doen?

U kunt eerst zelf proberen om de overlast op te lossen met uw buren. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u de overlast melden bij de gemeente of politie.

Wanneer start Accolade bij sociale overlast een rechtszaak?

Het opstarten van een procedure bij de rechtbank komt voor. Deze procedure starten wij pas als met de overlastveroorzaker geen afspraken gemaakt kunnen worden. Het gaat hier om aanhoudende en ernstige overlast met meerdere klagers. De rechter wijst een ontruimingsvonnis niet zomaar toe. Er moet dan echt wel wat aan de hand zijn. Daarom zijn er meerdere schriftelijke overlastmeldingen nodig, die wij aan de rechter voorleggen.