Reparatie en onderhoud

Een reparatieverzoek is een gebrek of een storing aan een woning of woongebouw. Een reparatieverzoek kunt u online doorgeven. U kunt dan ook meteen een afspraak inplannen. Of meld uw repratie telefonisch. Heeft u een afspraak gemaakt? Dan komen wij binnen een aantal dagen langs om uw reparatieverzoek te verhelpen.

Waarom hangt Accolade nestkasten op aan woningen?

Als woningcorporatie hebben wij te maken met de Wet natuurbescherming. Als wij onderhoud of verbetering aan woningen uitvoeren dan hebben wij met deze wet te maken. Door het onderhoudswerk kunnen nesten en verblijfplaatsen verdwijnen of verstoord worden. Dat is natuurlijk niet wat we willen. Daarom plaatsen wij voor vleermuizen, gierzwaluwen of huismussen andere onderkomens.

Hoe bepaalt Accolade of nestkasten nodig zijn?

Bureau Altenburg & Wymenga uit Veenwouden voert eerst ecologische onderzoeken uit. Meestal doen ze dit met zijn tweeën. Ze kijken dan welke dieren in de omgeving zijn. Ze doen ook ’s avonds en ’s nachts onderzoek omdat dan juist de vleermuizen actief zijn. Tijdens het onderzoek in de nacht schijnen de onderzoekers mogelijk met een zaklamp op gevels. Ze proberen zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Zo schijnen ze niet met het licht naar binnen. De ecologen zijn duidelijk te herkennen. Ze dragen een geel of oranje hesje met daarop de tekst ‘ecologische inspectie’ en de firmanaam.

Wie plaatst de nestkasten?

Aannemer Kranendonk, Talen Noord, Wits Noord, SW Drachten, Van der Geest of Boekema plaatst de nestkasten in opdracht van Accolade. Zij kunnen zich altijd legitimeren. Bewoners van woningen waar we nestkasten plaatsen, krijgen van ons altijd bericht.

Moet ik thuis zijn als er een nestkast wordt geplaatst aan mijn woning?

Nee, u hoeft hiervoor niet thuis te zijn.

Er zijn al nestkasten geplaatst in mijn buurt, maar het onderhoud aan mijn woning is nog niet gestart. Hoe zit dat?

De nestkasten plaatsen wij minimaal een jaar voordat het onderhoudswerk of verduurzamingswerk begint. Hiermee hebben de dieren een volledig broedseizoen om te wennen aan hun nieuwe onderkomen. Dus pas na een jaar start het onderhoudswerk. Bewoners krijgen hierover bericht van ons.

Kan ik het plaatsen van een nestkast aan mijn woning weigeren?

Nee. We zijn verplicht om ons te houden aan de Wet natuurbescherming. Als u niet akkoord gaat met het plaatsen van nestkasten, kunnen we geen onderhoud aan uw woning uitvoeren. Maar ook niet aan de andere woningen van Accolade in uw straat. Natuurlijk proberen we zoveel mogelijk rekening te houden, voor zover dat mogelijk is, met uw belangen.

Kunnen de vleermuizen overlast geven als de nestkast aan mijn woning hangt?

Een vleermuis maakt geen gebruik van iedere nestkast. Mocht er een vleermuis verhuizen naar de nestkast tegen uw gevel, dan ondervindt u hiervan geen hinder. Vleermuizen maken geen (voor mensen hoorbaar) geluid. Het zijn insecteneters en hebben daardoor droge ontlasting. U heeft waarschijnlijk niet eens in de gaten, wanneer er een vleermuis in de nestkast zit. Vergeet ook niet dat de vleermuizen voorheen al rondom uw woning huisden. Anders plaatsten we geen nestkast aan uw woning.

Geven gierzwaluwen overlast?

De gierzwaluw is een trekvogel die in Nederland broedt. Rond begin mei komen gierzwaluwen in Nederland aan. Begin september trekken de dieren al weer naar het zuiden (Afrika). Gierzwaluwen zorgen in de regel niet voor overlast. De gevels waartegen de nestkasten hangen worden niet bevuild. Het kan jaren duren voordat gierzwaluwen de nestkast vinden. Maar in de tussentijd kan de kast ook door andere soorten worden gebruikt.

Geven huismussen overlast?

De huismus is het hele jaar in Nederland aanwezig. Als de soort eenmaal een nestplaats heeft, kan de vogel daar het hele jaar gebruik van maken. Dus ook buiten het broedseizoen. Als de mussen een broedplaats hebben gevonden, blijft de kolonie daar door de jaren heen meestal gebruik van maken. Dit hangt natuurlijk ook af in hoeverre er voldoende dekking, zandbaden en water in de omgeving is. De huismus maakt niet veel geluid. Het geluid wat de vogel maakt is tsjilpen.

Wat kan ik doen bij glasschade?

Bent u lid van ons glasfonds? Dan vervangen wij het glas voor u. Accolade heeft een contract afgesloten met Vriesia Glasschade uit Sneek. Dit bedrijf komt dan bij u langs om uw ruit te herstellen. Bent u geen lid of u heeft opzettelijk het glas gebroken bijvoorbeeld bij buitensluiting? Dan vervangen wij het glas, maar zijn de kosten voor u.

Wat is het rechtstreekse nummer van Vriesia glastotaal?

Het telefoonnummer is 088-1112511. 

Er kwam iemand aan de deur van Accolade, zonder dat ik hierover bericht ben. Moet ik deze persoon binnen laten?

Nee, tenzij deze persoon zich kan legitimeren met de Accoladepas en een goede verklaring kan geven waarom hij/zij onaangekondigd langskomt. Er kan sprake zijn van een calamiteit waardoor het heel begrijpelijk is dat de bewoner niet een week van tevoren een aankondiging in de brievenbus heeft gekregen.

Mijn (houten) vloer is verrot / mijn kozijnen zijn verrot. Wat kan ik doen?

​Als uw houten vloer verrot is, kan het zijn dat u last heeft van houtworm of van zwammen (schimmel) onder uw vloer. Houtworm is een verzamelnaam voor verschillende in hout levende insectenlarven, waarbij het vooral gaat om de larve van de houtkever.

​In beide gevallen kunt u contact opnemen met Accolade. Accolade zorgt ervoor dat er iemand bij u langskomt om de situatie te beoordelen. Bijvoorbeeld een opzichter of een gespecialiseerd bedrijf.

Mijn zonwering is defect, wat kan ik doen?

Als de zonwering door Accolade is geplaatst, dan kunt u bij Accolade dit defect melden. Een monteur komt langs om de zonwering te repareren. Is de zonwering uw eigendom, dan moet u dit zelf (laten) herstellen.

Ik woon in een complex met huurders en kopers. Aan wie moet ik mijn reparatieverzoek doorgeven?

Als huurder van Accolade kunt u voor vragen en reparatieverzoeken gewoon terecht bij ons. Indien nodig nemen wij contact op met de VvE (Vereniging van Eigenaren).
U kunt uw reparatieverzoek op meerdere manieren bij ons melden:
- Via MjinAccolade kunt u uw reparatieverzoek online aan ons doorgeven. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
- U kunt ons bellen op (0513) 43 36 33. We zijn op werkdagen van 8.00 – 17.00 uur bereikbaar.

Ik heb een reparatieverzoek ingediend. Wanneer wordt het gerepareerd?

Wij komen binnen een aantal dagen bij u langs om uw reparatieverzoek te verhelpen. We maken een afspraak met u.

Moet ik een slimme meter accepteren?

Het is niet verplicht, maar met de slimme meter is uw woning weer helemaal uitgerust voor de toekomst. Wij adviseren u de omwisseling van de meter te accepteren. Hier zijn geen kosten aan verbonden.

Ook blijven uw gegevens privé, mits dit wordt gemeld bij uw netwerkbeheerder. Let op, u moet wel jaarlijks zelf uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverander.

Ik ben mijn vuilnispas kwijt, wat moet ik doen?

Hiervoor kunt u contact opnemen met de gemeente. Zij verstrekken deze passen.

Ik woon in een eengezinswoning en heb een schoorsteen. Moet ik die ook vegen?

Heeft u in uw eengezinswoning een gemetselde schoorsteen en heeft u hierop een gaskachel of een houtkachel aangesloten? Dan moet u deze elk jaar vegen. Wij doen dit niet voor u.

Hoe dien ik een reparatieverzoek in?

​U kunt uw reparatieverzoek op meerdere manieren bij ons melden:

  • Via uw account MijnAccolade kunt u uw verzoek online aan ons doorgeven. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Hier kunt u ook de status van uw verzoek volgen.
  • Via onze site kunt u uw reparatieverzoek online aan ons doorgeven. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
  • U kunt ons bellen op (0513) 433 633. We zijn op werkdagen van 8.00 – 17.00 uur bereikbaar.
  • Uiteraard mag u ook langskomen in één van onze woonwinkels.

Door het winterweer heb ik schade aan mijn woning. Wat kan ik doen?

​Door streng winterweer kan er schade ontstaan aan uw woning. U kunt uw reparatieverzoek op verschillende manieren aan ons doorgeven:
Online: via onze site kunt u uw reparatieverzoek online aan ons doorgeven. Per telefoon: U kunt ons bellen op (0513) 43 36 33. We zijn op werkdagen van 8.00 – 17.30 uur bereikbaar.
In de woonwinkel: uiteraard mag u ook langskomen in één van onze woonwinkels.

Zodra het gaat dooien en er sprake is van 'werkbaar weer' herstellen wij de schade. Is het een spoedgeval? Dan komen wij dezelfde dag langs.

Wanneer mogen we geen vogelnesten verwijderen?

Tussen 15 maart en 15 augustus mag Accolade geen nesten verwijderen. Dit is vanwege de broedperiode en het is een politieverordening. Mochten bewoner hierover bellen dat kunnen zij hierover geïnformeerd worden. Als vogels schade veroorzaken aan de woning, dan wordt dit door ons hersteld. Een reparatieverzoek kan ingepland worden. Het broeden mag niet verstoord worden door de herstelwerkzaamheden. Dat is strafbaar.

Ik wil schade aan mijn woning door winterweer voorkomen. Wat kan ik doen?

Hieronder een aantal handige tips om bevriezing te voorkomen:
​Strooi zout in een kunststof regenpijp en/of een kunststof balkonafvoer.
Tap- en sluit waterkranen af in niet-verwarmde ruimtes.
Bent u gedurende een langere periode niet thuis? Laat de centrale verwarming op minimaal 10 graden Celsius staan.

Wanneer komt de monteur langs?

Datum en tijd doorgeven aan huurder.

Mijn hoofdkraan draait door, wat kan ik doen?

Zit de hoofdkraan voor de meter? Dan Vitens bellen.
Zit de hoofdkraan na de meter? Dan wordt deze klacht verholpen door een medewerker van Accolade.

Wat kan ik doen bij schade ontstaan door werkzaamheden van Accolade?

Ontdekt u schade aan uw inboedel na werkzaamheden van Accolade? Laat het ons dan zo spoedig mogelijk schriftelijk weten. Stuurt u ons een brief of een email waarin u ons aansprakelijk stelt. Vertelt u in de brief: wat de schade is
hoe de schade is ontstaan
wat de kosten zijn om de schade te herstellen

Na ontvangt van uw brief hebben nemen wij binnen drie weken contact met u op. We kijken dan of het terecht is dat u ons aansprakelijk stelt. Als het nodig is, komen wij bij u langs om de schade te bekijken.

Wat is een reparatieverzoek? ​

Een reparatieverzoek is een gebrek of een storing aan uw woning? Het is voor u van belang dat het probleem snel wordt verholpen.

Wat kan ik doen bij inbraakschade?

Wij adviseren u altijd aangifte van inbraak te doen bij de politie. U ontvangt dan een proces-verbaal van uw aangifte. Heeft u proces-verbaal waarin staat dat er is ingebroken is of een poging tot inbraak is gedaan? En u heeft het procesverbaal binnen vier weken ingeleverd? Dan rekenen wij u geen kosten voor het herstel van de inbraakschade.

Mijn slot werkt niet meer door de vorst en/of de kou. Wat kan ik doen?

  • Richt een föhn op het slot. Door de warme lucht zal de bevriezing overgaan en komt er geen gesmolten water vrij.
  • Als uw deur vastgevroren zit, is het slot waarschijnlijk stroef geworden. Gebruik geen warm water om het slot te ontdooien. Dit werkt in het begin wel goed, maar het water bevriest net zo snel weer.  Wat wel mogelijk is; een (boterham) zakje met warm water tegen het slot aanhouden.
  • Het slot inspuiten met WD 40 kan het probleem ook verhelpen. WD 40 is een multispray. Hiermee kun je roest losweken en verwijderen. Het middel kruipt onder bepaalde stoffen door, zodat eventuele olie-, teer-, vet- en lijmresten verwijderd kan worden.