18 november 2021
Uit de cijfers van de benchmark van brancheorganisatie Aedes doen we het op alle prestaties vergelijkbaar of beter dan vorig jaar. Daar zijn we blij mee.
Een van onze belangrijke opgaven is het verduurzamen van onze woningen. In de benchmark gaan we hier flink op vooruit. De mening van onze huurders over de dienstverlening veranderde voor een klein deel. Zo waren vertrokken huurders meer tevreden over de dienstverlening dan de vorige keer. Terwijl nieuwe huurders een lager cijfer gaven.
De resultaten geven aan dat we op het gebied van betaalbaarheid, beschikbaarheid en bedrijfslasten op de juiste weg zijn. Toch zien we de uitdagingen en opgaven die op ons afkomen. Denk aan het woningtekort, de investering in duurzaamheid en belastingdruk. Dit blijft onze aandacht vragen.
De Aedes-benchmark maakt prestaties van corporaties inzichtelijk. Zo weten corporaties waar ze staan ten opzichte van andere vergelijkbare corporaties. Op basis van de benchmarkcijfers kunnen corporaties vervolgens de eigen prestaties gericht verbeteren, van elkaar leren en samenwerken.
De Aedes-benchmark bestaat uit vijf prestatievelden: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. Deze geven op hoofdlijnen een beeld over het presteren van individuele corporaties en de sector. De benchmark is één van de instrumenten die gemeenten, huurders en andere relaties inzicht biedt in hoe corporaties hun middelen besteden. De verdieping Nieuwbouw is twee jaar geleden toegevoegd. Dit jaar heeft 82 procent van de bouwende corporaties deelgenomen. Het doel is om corporaties te stimuleren om van elkaar te leren bij de realisatie van voldoende nieuwbouwwoningen.
Kijk voor een overzicht van de Aedes Benchmark op: https://aedesdatacentrum.nl