Let op: Donderdag 9 mei (Hemelvaartsdag) en vrijdag 10 mei zijn we gesloten. Voor spoed belt u 0513 - 433 633.


Geldproblemen? Wij staan voor u klaar!

Huurconsulenten Sandra en Franciska helpen huurders met een betalingsachterstand

Het liefst zouden ze huurders die de huur niet kunnen betalen, meteen spreken. Om samen te zoeken naar een oplossing en om te voorkomen dat de problemen groter worden. Toch lukt dat niet altijd. Mensen schamen zich. Of ze denken dat ze het zelf moeten oplossen. Onze huurconsulenten willen huurders aanraden om tóch contact met hen op te nemen, als het financieel even moeilijk is. ‘Wij vinden niets gek en er is heel veel mogelijk.’

Franciska Oosterloo en Sandra Groenewold zijn huurconsulenten op de afdeling Incasso van Accolade. Franciska werkt er al ruim 30 jaar en Sandra kwam 3,5 jaar geleden in dienst. Wat ze de hele dag doen? Mensen helpen. Hoe meer, hoe beter.

Oog voor de mens

‘Wij zoeken contact met huurders die een maand of vaker de huur niet hebben betaald’, vertelt Franciska. ‘Dat doen we niet alleen omdat we willen dat ze wél betalen, maar vooral om ze te helpen. We werken nu gelukkig met meer oog voor de mens. We vragen naar hun situatie. Of we ze mogen helpen. Mensen raken natuurlijk niet voor de lol in de problemen. Er is altijd een reden.’


‘Mensen raken niet voor de lol in de problemen’


Alles uit de kast

Maar als je niets weet, kun je ook niet helpen. Daarom zoeken Franciska, Sandra en hun vijf collega’s, huurders met een betaalachterstand op. Ze bellen, mailen, appen, sturen brieven en gaan persoonlijk bij de mensen langs. Sandra: ‘We trekken alles uit de kast. Want als we niets doen, worden de problemen vaak groter. Kleine geldproblemen zijn sneller en gemakkelijker op te lossen dan grote. Als je één maand de huur niet hebt betaald, is het nog te overzien. Maar na twee of drie maanden is een schuld zomaar meer dan duizend euro.’

Handige contacten

Er zijn verschillende manieren waarop Sandra en Franciska huurders kunnen helpen. Zo hebben ze veel handige contacten. Ze kennen de vroegsignaleerders van verschillende gemeenten. Zij nemen de financiën door met inwoners die schulden hebben en overleggen met instanties of er betalingsregelingen mogelijk zijn. Daarnaast hebben Sandra en Franciska contact met deurwaarders, schuldhulpmaatjes, bewindvoerders, schuldregelaars, budgetcoaches en met Vluchtelingenwerk.

Veel mogelijk

Mensen reageren heel verschillend op een helpende hand. Sommigen zien Sandra en Franciska als ‘huurinners’ die alleen maar uit zijn op geld. Anderen zijn blij en willen afspraken maken. Weer anderen hebben tijd nodig. Die willen de problemen eerst zelf oplossen en trekken pas aan de bel als het écht niet lukt en de schulden te groot zijn. Er zijn gelukkig ook veel mensen die opgelucht reageren en een oplossing willen. En dan is er heel veel mogelijk.

Behapbare oplossing

‘Wij houden altijd rekening met de situatie van mensen’, legt Franciska uit. ‘Als we afspraken maken over het aflossen van de huurachterstand, houden we daarbij rekening met het geld dat mensen maandelijks ontvangen en wat hun vaste lasten zijn. Als mensen echt open staan voor hulp, zijn we heel soepel. We willen dat het aflossen van de schuld behapbaar is.’


‘Ook werkgevers zijn vaak best bereid te helpen’


Kop in het zand

De situaties van mensen met geldproblemen zijn heel verschillend. Sommigen hebben een goede baan maar een verkeerd uitgavenpatroon. Zo sprak Sandra eens een vrouw die genoeg geld verdiende, maar veel te veel geld uitgaf. ‘Ze zat veel met collega’s op terrasjes, ging vaak uit eten en het geld vloog eruit. Dat had ze zelf niet door, want ze keek niet op haar bankrekening. Ze stak haar kop in het zand. De schulden waren zo hoog opgelopen, dat ze uit haar woning zou worden gezet. Gelukkig regelde ze met haar werkgever net op tijd een budgetcoach en een aflossingsregeling voor haar schulden. Werkgevers zijn best vaak bereid om te helpen.’

Onverwachte problemen

Er zijn ook huurders met een bijstandsuitkering, bij wie bijvoorbeeld de wasmachine of auto kapot gaat. Franciska: ‘Die mensen hebben geen geld voor onverwachte kosten. Zij komen maar nét rond. Ze betalen dan eerst die wasmachine of reparatie en dan is er geen geld meer voor de huur.’

Levensveranderingen

Naast onverwachte kosten, zijn ook veranderingen in het leven vaak een oorzaak voor geldproblemen. Bijvoorbeeld een scheiding, geboorte, overlijden, ziekte of samenwonen. Dit kan veel invloed hebben op de uitgaven of op toeslagen, waardoor er minder geld binnenkomt. Wat de reden ook is: Sandra, Franciska en hun collega’s zijn er voor alle huurders. En de vroegsignaleerders van de gemeenten zijn er zelfs voor iedereen. Ze begrijpen de schaamte van mensen en de drempel om contact op te nemen. Ons advies: steek vooral níet de kop in het zand.

Contact

Sandra: ‘Bel ons op 0513 - 433 650, mail ons via contact@accolade.nl of kom langs. Het is maar net wat iemand fijn vindt. Zorg er in ieder geval voor dat je niet van één naar twee maanden huurachterstand gaat. Of nog meer. Iedereen kan in de problemen raken en het maakt ons niet uit hoe de schulden zijn ontstaan. We zijn allemaal mensen. Wij willen gewoon samen op zoek naar de beste oplossing. Daar zijn wij voor.’

Meer informatie

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.