In gesprek met onze directeur-bestuurder in coronatijd

We begonnen dit jaar gewoon zoals elk jaar. Wel was in China een nieuw virus ontdekt. Het Covid-19. Maar dit was nog ver van ons bed. In maart werd de impact van het coronavirus op Nederland en de rest van de wereld groot. De gevolgen kunnen we nog niet helemaal overzien. Wat betekent deze coronacrisis voor onze huurders en onze organisatie? We vroegen het Rein Swart, directeur-bestuurder Algemene Zaken van Accolade.

Sinds half maart is de coronacrisis overal voelbaar. Welke maatregelen nam Accolade?

‘Het was inderdaad schrikken voor iedereen. Toen de scholen dicht gingen op 16 maart, lieten we alle collega’s meteen thuiswerken. Onze baliepunten gingen dicht. We besteedden veel aandacht aan de basisregels, zoals niezen in je elleboog, veel handen wassen en geen handen schudden. We zorgden voor desinfectiematerialen. We keken vooral ook naar wat wél kan. Zo kunnen huurders op verschillende manieren contact met ons opnemen. Naast bellen is het mogelijk om te mailen of te chatten via Facebook. Ook via MijnAccolade kunnen huurders veel zelf regelen. Wat steeds voorop staat is de veiligheid van onze huurders en onze medewerkers.’

‘We stelden een coronaprotocol op. Zo kunnen we onze klant op een veilige manier van dienst zijn.’

 

Wat als ik een reparatieverzoek doe. Komt Accolade dan langs?

‘Ja. Sinds 25 mei voeren we weer alle reparaties uit. Wel kijken we steeds naar de maatregelen die de overheid neemt. We volgen de richtlijnen van het RIVM. En we vragen vooraf of u of uw huisgenoten klachten hebben. We stelden een coronaprotocol op met de naam ‘Veilig werken’. Dit helpt om op een veilige manier de klant weer van dienst te zijn. Ook het groot onderhoud gaat zoveel mogelijk door.’

Wat kan ik zelf doen als een medewerker van Accolade langskomt?

‘Geef het aan als u klachten heeft. Dan verplaatsen we de afspraak. Daarnaast kunt u vooraf nadenken hoe u anderhalve meter afstand van onze medewerker kunt houden. Zodra de onderhoudsmedewerker de klus uitvoert, kunt u bijvoorbeeld naar een andere ruimte in uw woning gaan. En schud geen handen. Eigenlijk alle maatregelen die zo langzamerhand bij het ‘nieuwe normaal’ horen.’

‘Onze insteek is dat we blijven doen wat kan. En we houden rekening met elkaar.’

Bouwt Accolade nog wel nieuwe huizen?


‘Gelukkig is dat iets wat nog door kan gaan. En dat is ook belangrijk. Want helemaal niet meer investeren is nog slechter voor de economie. En die krijgt nu al zoveel klappen. We zijn bezig in Sneek en in Joure met nieuwbouwprojecten. Op de bouwplaats zelf geldt het protocol Veilig werken. Onze insteek is dat we blijven doen wat kan. En we houden rekening met elkaar. Samen met andere woningcorporaties dringen we er bij de overheid op aan om ons huizen te laten bouwen. Nu betalen we veel aan verhuurdersheffing. We willen dit geld juist gebruiken voor duurzame nieuwbouw.’

Kan ik als huurder nog wel verhuizen in coronatijd?


‘Jazeker. We bieden geleidelijk steeds meer woningen aan. Maar alles gaat zoveel mogelijk digitaal. Dat betekent dat al het ‘papierwerk’ goed op orde moet zijn. Het intakegesprek gebeurt nu telefonisch. Ons aanbod staat op www.frieslandhuurt.nl.’

Hoe gaat Accolade om met overlast in coronatijd?


‘We krijgen nu iets meer meldingen van overlast. Dat komt omdat we langer met zijn allen thuis zijn. Wel blijven wij net zo actief als voorheen. We vragen bewoners onderling eerst elkaar aan te spreken. Het is voor iedereen een vreemde tijd. Houd dus rekening met elkaar. En denk een beetje om elkaar. Onze wijkbeheerders zijn nog steeds aanwezig in de wijk en goed bereikbaar. Ze dragen nu een hesje waarop staat: Houd 1,5 meter afstand. We proberen bij overlast altijd te zoeken naar een oplossing.’

Heeft Accolade extra aandacht voor bepaalde huurders, juist in deze tijd?


‘Ja. We vragen bewoners die direct in de financiële problemen komen door de coronacrisis zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Ongeveer 115 mensen riepen onze hulp in. Met hen maakten we afspraken op maat. Verder zijn onze medewerkers langsgegaan bij ouderen die een steuntje in de rug verdienden.’

Wat leren we met elkaar van deze crisis?


‘Deze tijd leert ons dat we niet alles kunnen beïnvloeden. Het is een tijd van bezinning. Hoe gaan we om met onze natuur? Hoe gaan we om met onze gezondheid? Maar ook: hoe gaan we om met onze vrije tijd? Ontmoeting blijft daarbij belangrijk. Hoewel dat nu vaak ontmoeten op afstand is. Het idee van: meer, meer, meer, onze ongelooflijke drang naar consumptie en het denken aan jezelf gaat meer veranderen naar betekenisvol zijn voor elkaar.’

‘Heeft u ideeën hoe wij dingen slimmer en beter kunnen aanpakken? Laat het ons weten.’

Hoe gaat de komende periode eruit zien?


‘Zolang er nog geen vaccin is blijft het coronavirus ronddwalen. Dat is op zich wel spannend. Kunnen we deze anderhalvemetersamenleving volhouden? Natuurlijk proberen we dit. We letten op elkaar. Dit wordt de komende tijd toch het nieuwe normaal.’

Heeft u tips voor huurders om deze lastige tijd door te komen?


‘De kleinste dingen hebben de meeste invloed. Ik wil mensen dus vooral vragen om zich hieraan te houden. Dus handen wassen en anderhalve meter afstand houden. Heb aandacht voor de mensen om u heen. En heeft u ideeën hoe wij dingen slimmer en beter kunnen aanpakken? Voel u welkom om contact met ons op te nemen. Denk met ons mee en laat het ons weten.’

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.