Wij bieden onze woningen alleen te huur aan op www.frieslandhuurt.nl: Het bedrijf Rentola biedt onterecht huurwoningen van ons aan op hun website, reageer hier niet op. Doe dit alleen via FrieslandHuurt.nl.


Maak kennis met Friso de Roos & Elze Klinkhammer

Sinds dit jaar hebben we een nieuw bestuur. Friso de Roos en Elze Klinkhammer staan samen aan het roer. Ze stellen zich graag aan u voor.

Friso de Roos startte op 1 oktober 2020 als directeur-bestuurder Financiën en Bedrijfsvoering. Hij werkte eerder bij verschillende grote woningcorporaties. Hij startte zijn loopbaan als accountant. Daarna groeide hij door naar leidinggevende functies. Elze Klinkhammer is een echte Friezin. Sinds 1 mei 2021 is ze onze directeur-bestuurder Volkshuisvesting en Vastgoed. Ze heeft veel bestuurlijke ervaring. Zo werkte ze onder andere bij Rijkswaterstaat, Zorggroep Alliade en bij het ministerie van Economische Zaken.

 

Wat spreekt jullie aan bij Accolade?

Friso: ‘Voor mij is dat de open cultuur en de platte organisatie. Bij Accolade hebben de medewerkers veel eigen verantwoordelijkheid. Huurders proberen we ook zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid te geven. Dat past goed bij mij. Daarnaast ben ik geboren in Friesland. Dat ik dan nu werk bij een Friese corporatie vind ik extra leuk.’

Elze: ‘Ik vind het heel bijzonder dat Accolade al in 2016 zo ambitieus was op het gebied van duurzaamheid. Ik ben in die tijd eens op het kantoor in Heerenveen geweest. Het pand was een oude school en is helemaal verduurzaamd. Ik vond het een mooie, inspirerende omgeving. En ook de open cultuur spreekt me aan. Medewerkers en bewoners krijgen veel ruimte om mee te denken. Verantwoording achteraf, in plaats van vooraf toestemming vragen.’


‘Met een huurwoning word je qua onderhoud ontzorgd’


 

Hebben jullie zelf weleens in een sociale huurwoning gewoond?

Elze: ‘In mijn studententijd heb ik samen met een vriendin een flat gehuurd van de woningcorporatie in Groningen. Later woonde ik samen in Joure in een huurwoning. Ik heb daar een fijne tijd gehad. Ruim tien jaar geleden verhuisde ik noodgedwongen van een koopwoning naar een huurwoning. Door mijn scheiding had ik een tijdje maar € 50 per week voor de boodschappen. Dat opent je ogen. Je kunt dus zomaar in zo’n situatie terecht komen. Zo zie je maar dat elke huurder zijn of haar eigen verhaal heeft.’

Friso: ‘De eerste vier jaar van mijn leven woonde ik met mijn ouders in een huurwoning. Het voelde als een warm thuis. We hadden het verder niet breed. Uiteindelijk konden mijn ouders een huis kopen dankzij een regeling. Maar eigenlijk was er toen geen geld voor onderhoud. Dat was voor mij wel een les. Een huurwoning is niet van jezelf, maar je wordt qua onderhoud wel ontzorgd.’

 

Als woningcorporatie werken we dagelijks aan verschillende thema’s:

  • Betaalbaarheid: we willen betaalbare woningen bieden.

  • Beschikbaarheid: we willen voldoende woningen bieden.

  • Duurzaamheid: we willen onze woningen verduurzamen. Dus energiezuiniger maken, zodat ook de woonlasten voor de huurders dalen.

  • Kwaliteit: we willen onze woningen goed onderhouden.

  • Leefbaarheid: de buurten houden we graag leefbaar en netjes.

  • Verbinding: we werken samen met huurdersverenigingen, buurtcommissies, gemeenten, zorgpartijen en andere belanghouders.

 

Hoe kijken jullie tegen deze thema’s aan?

Friso: ‘De kunst is, hoe we dit zo goed mogelijk in balans houden. Want alle onderdelen verdienen aandacht. Een goede woning is belangrijk, maar ook een leefbare buurt en betaalbare woonlasten.’ Elze vult aan: ‘We kunnen het geld van huurders maar één keer uitgeven. Als we alles zouden inzetten op betaalbaarheid, dan hebben we lage huren. Maar dan blijft er geen geld meer over om de woningen te verduurzamen. Of om nieuwe woningen te bouwen om de wachtlijsten kleiner te maken. We willen dus samen met onze belanghouders, zoals huurdersverenigingen, kijken naar de juiste balans.’


‘Mijn wens is dat huurders écht ruimte krijgen en nemen’


 

Welke gebeurtenis met een huurder heeft indruk op jullie gemaakt en waarom?

Elze: ‘Eind juli moesten bewoners uit De Westereen hun woningen uit. Een flinke stortbui zorgde ervoor dat water hun huizen binnenstroomde. Het persoonlijke leed in combinatie met de klimaatproblemen raakten me. Het kwam even heel dichtbij. In die gevallen proberen we er voor de bewoners te zijn. Zo proberen we zoveel mogelijk persoonlijk contact met ze te hebben. Verder was dit voor ons meteen reden om zogeheten ‘klimaatstresstesten’ van de gemeenten op te vragen. In hoeverre zijn onze woningen bestand tegen de veranderingen van ons klimaat? Dit laten we nu in kaart brengen.’

Friso: ‘Ik maakte laatst een huisuitzetting mee. Daar zit ik weleens mee te puzzelen. We doen er alles aan om uitzettingen te voorkomen. Want tja, je huis is je thuis. Maar toch is het niet altijd te voorkomen. Wat gebeurt er met zo iemand die we het huis uitzetten? Hebben we moreel gezien niet nog een nazorgplicht?’

 

Waarin willen jullie het verschil maken bij Accolade?

Elze: ‘We zijn goed bezig op het gebied van duurzaamheid en eigen verantwoordelijkheid. Ik hoop Accolade hierin naar een hoger niveau te brengen met mijn werkervaring bij verschillende organisaties. Dat we dus daadwerkelijk meer gaan verduurzamen. En dat huurders écht ruimte krijgen en nemen.’

Friso: ‘Ik wil graag nóg beter op het geld passen. Het is slim om verder vooruit te kijken. Niet alleen een paar jaar vooruit, maar ook naar de volgende generaties. Om dat te bereiken moeten we onszelf steeds hele goede vragen stellen.’


Wilt u meer weten over ons bestuur en de organisatie? Kijk op www.accolade.nl/directie

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.