Maak kennis met ons team Huurincasso

Bij Accolade werken zo’n 165 medewerkers. Dagelijks zetten zij zich in om het huren voor u mogelijk te maken. Op welke manier doen ze dat? We interviewen Ilona Haitsma en Simone Hiemstra. Zij werken in het team Huurincasso.

Wie zijn jullie?

Simone: ‘Ik werk sinds 2016 bij Accolade. Eerst werkte ik op het Woonpunt. Daar beantwoordde ik alle uiteenlopende vragen van bewoners. Nu werk ik bij Huurincasso. Ik vind het fijn om mensen te kunnen helpen bij betalingsproblemen. Voor sommige mensen is het een opluchting als ze die maand de huur weer netjes kunnen betalen.’
Ilona: ‘Ik werk sinds 2008 bij Accolade. Eerst zat ik aan de balie in Franeker. In 2012 maakte ik de overstap naar Huurincasso. Het persoonlijke contact met onze bewoners vind ik heel belangrijk. Zo kun je huurders echt helpen om hen uit lastige situaties te halen.

‘Voor sommige mensen is het een opluchting als ze de huur weer netjes kunnen betalen’


Hoe ziet jullie afdeling eruit?

‘We werken in een team van zes medewerkers. Elk zijn we verantwoordelijk voor een bepaalde regio. Tineke en Rinette zijn voornamelijk werkzaam in Heerenveen en Joure, Franciska en Simone in Drachten en Jannie en Ilona in Franeker en Sneek. Zijn beide medewerkers niet aanwezig? Dan kan een andere medewerker dit oppakken. Op deze manier kennen we de bewoners en weten we vaak goed wat er speelt.

Wat is jullie belangrijkste taak?


‘Wij zijn er voor bewoners die een huurachterstand hebben of dreigen te krijgen. Ons doel is dat mensen in hun woning kunnen blijven wonen. Dit doen we door veel persoonlijk contact te hebben met huurders die in de problemen zitten of lijken te komen. Een huurachterstand staat nooit op zichzelf. Vaak zijn er meer achterstanden. Door het persoonlijke contact proberen we erachter te komen wat er aan de hand is. We merken dat we veel voorkomen door dichtbij de mensen te staan. We bieden hulp vanuit ons netwerk. Denk dan aan gebiedsteams binnen gemeentes en bewindvoerders. Maar ook gemeenten kunnen een rol spelen.’

‘Ons doel is dat mensen in hun woning kunnen blijven wonen’


Wat doen jullie om huurachterstanden te voorkomen?


‘Wanneer we zien dat iemand de huur niet heeft betaald, nemen we zo snel mogelijk contact op. We sturen bijvoorbeeld een brief. Maar we proberen bewoners ook te bellen en te mailen. Ook via WhatsApp hebben we contact met huurders. Verder gaan we op huisbezoek of we plannen een afspraak op kantoor of op het gemeentehuis. Persoonlijk contact is erg belangrijk. Op deze manier kunnen we kijken hoe de bewoner het beste geholpen kan worden.’

 

Kunnen jullie voorbeelden noemen, hoe helpen jullie bewoners?

‘We helpen bewoners door met ze in gesprek te gaan. Soms spreken we een betalingsregeling af met iemand. Dit houdt in dat de huurder de huurachterstand in termijnen mag terugbetalen. We wijzen bewoners ook op zaken waar ze recht op hebben, zoals huurtoeslag of bijzondere bijstand. We geven advies waar ze terecht kunnen om dit te regelen.’

 

Zijn er veel huurders die de huur niet op tijd kunnen betalen?


‘Als je de cijfers in Nederland vergelijkt dan komt maar een klein deel van onze huurders in de problemen. Ook hebben we gemiddeld weinig huisontruimingen. Daar streven wij ook naar. We merken dat we veel voorkomen door dichtbij de mensen te staan. We bellen hen om ze verder te helpen. En we houden contact met ze.’

 'Hoe eerder er contact is, hoe sneller we kunnen helpen'

 

Merken jullie dat er door de coronacrisis meer huurders in financiële problemen komen?

‘Ja, door de coronacrisis komen we nu ook in contact met huurders die we eerder niet spraken. Tot nu toe meldden 115 huurders zich bij ons. We proberen met iedereen mee te kijken naar een maatwerkoplossing. Soms betekent dit tijdelijk uitstel van betaling en we spreken betalingsregelingen af als iemand de huur niet volledig kan betalen.  We kijken naar de mogelijkheden en proberen huurders tips te geven waar ze terecht kunnen voor hulp. Elke situatie is net weer anders.’


Welke tip willen jullie meegeven aan de lezers van Bij ons?

‘Zit u in de financiële problemen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Hoe eerder er contact is, hoe sneller we u kunnen helpen en meedenken in een oplossing. Neem ook een kijkje op onze website. Hier noemen we sites waar u veel informatie kunt vinden die voor u van toepassing kan zijn.’

Meer info 


www.accolade.nl/huurbetalen
www.nibud.nl

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.