Wij bieden onze woningen alleen te huur aan op www.frieslandhuurt.nl: Het bedrijf Rentola biedt onterecht huurwoningen van ons aan op hun website, reageer hier niet op. Doe dit alleen via FrieslandHuurt.nl.


“Samen verlichten we financiële problemen”

Patrick Boekema: ‘Ik help mensen met geldzorgen om weer helder overzicht te krijgen’

Wat doe je als je je rekening niet meer kunt betalen? Sinds 1 januari 2021 krijgen gemeenten een melding wanneer inwoners een betaalachterstand hebben bij hun woningcorporatie, energiemaatschappij, waterbedrijf en/of zorgverzekeraar. Hierdoor kunnen zij inwoners sneller helpen, als die daar voor open staan. Vroegsignaleerders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van dit nieuwe, proactieve beleid. We spraken erover met Patrick Boekema van de gemeente Súdwest-Fryslân.

Wat doe je precies?

‘Elke maand krijg ik een overzicht van inwoners in onze gemeente die een betaalachterstand hebben. Bijvoorbeeld omdat ze hun huur, zorgverzekering of energierekening niet op tijd hebben betaald. Bij sommigen staat één rekening open: hen stuur ik een brief of een sms-bericht. Bij de mensen die meerdere rekeningen niet hebben betaald, ga ik thuis langs. Ik vraag ze dan of ze misschien mijn hulp kunnen gebruiken.’

Waarom is dit nodig?

‘Het aantal inwoners met schulden stijgt. Een half jaar geleden kreeg ik gemiddeld 250 meldingen per maand binnen. Nu zijn het er al ongeveer 370. We weten allemaal dat het leven flink duurder is geworden dit jaar. De energieprijzen zijn gestegen en de boodschappen zijn duurder geworden. Mensen die eerst elke maand nét genoeg geld hadden om rond te komen, hebben nu ineens een probleem. Maar er zijn ook mensen met psychische problemen die het overzicht op hun geldzaken kwijtraken. Al die inwoners kunnen een helpende hand gebruiken. Maar veel mensen schamen zich. Daarom ga ik bij ze langs. Om een drempel weg te nemen.’

Hoeveel huisbezoeken leg je wekelijks ongeveer af?

‘Dat verschilt heel erg per week, maar gemiddeld zijn het er veertig tot vijftig per maand. Dus ruim tien per week. Ik doe dit werk nu nog in mijn eentje maar het is de bedoeling dat er vanaf februari iemand bij komt. Dan kunnen we de taken verdelen en samen meer werk verzetten. We zouden dan ook projectmatig kunnen werken. Bijvoorbeeld door in één maand alle achttienjarigen met schulden te bezoeken.’


‘Ik merk dat het taboe er wat afgaat. Er zijn nu meer inwoners met geldzorgen’


Hoe reageren mensen als je bij hen op bezoek komt?

‘Eerst vaak terughoudend. Maar wanneer ik uitleg waarvoor ik kom en het gesprek op gang komt, vinden ze het bijna altijd goed wat ik doe. Ik merk ook dat het taboe er een beetje af gaat, omdat er nu meer inwoners zijn met geldzorgen. Ik merk verder dat mensen in welgestelde wijken nu vaker in de problemen raken. Daar kwam ik vorig jaar nooit. Een deel van de inwoners die ik op zoek, kan of wil de betaalachterstanden zelf oplossen. Met de mensen die wél graag hulp willen, ga ik verder in gesprek. Zij vertellen dan vaak heel open wat hun problemen zijn en hoe die zijn ontstaan.’

Hoe gaat zo’n bezoek in zijn werk?

‘Eerst gaan we met elkaar in gesprek over de reden van de betaalachterstanden. Daarna maak ik een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Dat noem ik een budgetplan. Ook maak ik een lijstje van alle schuldeisers. Als dat allemaal duidelijk is, maak ik samen met de inwoner een plan van aanpak. We bellen bijvoorbeeld samen de schuldeisers om betalingsregelingen met ze te treffen. Een eerste gesprek duurt meestal anderhalf tot twee uur. Als mensen geen hulp willen, laat ik een visitekaartje achter. Soms moeten ze er even over nadenken. En soms bellen ze na een aantal weken of maanden alsnog. Als ze er toch niet meer zelf uitkomen.’


'Ik zie mensen voor wie het leven nu gewoon te duur is geworden’


Welke situatie kom je het meest tegen?

‘Ik zie veel mensen die psychisch in de knoop zitten. Het lukt hen daardoor niet om hun financiën op orde te houden. Ik zie ook inwoners met verslavingen die het overzicht kwijtraken. En ik zie mensen voor wie het leven nu gewoon te duur is geworden. Dat zijn vaak inwoners met een laag inkomen, net boven bijstandsniveau. Ze weten niet op welke regelingen en toeslagen ze recht hebben of hoe ze die kunnen aanvragen. Mensen die ín de bijstand zitten, weten dat vaak wel. Zo zijn er bijvoorbeeld ook nog veel inwoners die niet weten dat de energietoeslag omhoog is gegaan. Onze gemeente heeft de doelgroep die hiervoor in aanmerking komt verruimd.’

Doet de gemeente nog meer voor inwoners met dreigende geldzorgen?

‘We doen in Súdwest-Fryslân wel ons best om inwoners op de hoogte te brengen van de regelingen die er zijn. Zo zijn we aanwezig met de actie Súdwest Tichtby. Medewerkers van de gemeente helpen met die actie inwoners met het aanvragen van de energietoeslag en andere regelingen. Inwoners kunnen op werkdagen zonder afspraak binnenlopen. Zo proberen we het aantal mensen dat energietoeslag aanvraagt omhoog te krijgen. Dat zat op 50 procent van de inwoners die er recht op hebben. Nu is dat 80 procent. Dus dat helpt wel.’


‘Als je niets doet weet je zéker dat de problemen groter worden’


Heeft de aanpak succes?

‘Ja, het is zeker succesvol. Inwoners die met een goed plan van aanpak hun schulden kunnen aflossen, komen vaak vrij gemakkelijk weer uit de problemen. Zeker wanneer we duidelijke afspraken maken met de schuldeisers. Schuldeisers tonen vaak meer begrip wanneer ze horen dat ik erbij ben. Omdat ze dan weten dat mensen hulp hebben. Dat geeft vertrouwen. Maar de inwoner moet zich daarna natuurlijk wel aan de afspraken houden. Anders wordt het lastig. Als mensen geen ruimte hebben om schulden af te lossen, dan verwijs ik ze door naar onze Schulddienstverlening. Dat is vrijblijvend, maar ze nemen de mensen wel veel uit handen. Aan de ene kant vinden mensen dat moeilijk. Want ze geven de regie uit handen. Aan de andere kant vinden ze het ook fijn omdat ze dan geen stress meer hebben. Weet je, als je niets doet weet je zéker dat de problemen groter worden. Dan komen er hoge incassokosten overheen en ben je nog verder van huis. Dus ik adviseer inwoners altijd om wél hulp aan te nemen.’

Welk huisbezoek maakte de meeste indruk op je?

‘Oh dat zijn er zoveel… Ik kwam eens bij een twintiger thuis met een huurachterstand. Hij zag er erg aangeslagen uit en zijn huis was een troep. Hij had al maanden geen inkomen. Hij had wel recht op een uitkering vanuit de ziektewet omdat hij depressief was. Het was hem niet gelukt om dat digitaal allemaal te regelen. We hebben het toen samen geregeld en zelfs duizenden euro’s achterstallige uitkering teruggehaald. Daarmee kon hij zijn schulden aflossen. Hij was ontzettend opgelucht. Maar er was ook een oudere dame met AOW en een klein pensioentje die ineens honderden euro’s per maand meer moest betalen aan de energiemaatschappij. Dat geld had ze niet. Samen belden we de energiemaatschappij en regelden dat haar maandbedrag omlaag ging. Ook met het oog op het energieplafond dat er straks aankomt.’


‘Geldzorgen houden mensen wakker en dat is voor niemand goed’


Heb je nog tips voor mensen die geldzorgen hebben?

‘Ik adviseer iedereen die het overzicht kwijtraakt om inzicht te creëren. En als dat niet lukt, vraag dan om hulp. Er zijn veel mogelijkheden in onze gemeente. Iedereen kan mij bellen. Er zijn ook budgetmaatjes die kunnen helpen. En mijn collega’s van Schulddienstverlening. Daarnaast organiseert de gemeente in de bibliotheek van Sneek een cursus om financiële problemen op te lossen en te voorkomen. Die cursus is gratis, de reiskosten worden vergoed én de lunch wordt betaald. In vier weken komen inwoners vier keer bij elkaar om elkaar te helpen. En omdat de deelnemers allemaal in hetzelfde schuitje zitten, hoeven ze zich niet te schamen. De cursus heet niet voor niets: ‘Samen doen verlicht’. Samen met de gemeente zorgen de deelnemers voor overzicht, inzicht en uitzicht op een zorgelozer leven. Want geldzorgen houden mensen wakker en dat is voor niemand goed.’

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.