Als u in een appartementencomplex woont, betaalt u als huurder maandelijks een bedrag voor algemene kosten. We noemen dit servicekosten. Elk jaar ontvangen de huurders van een complex een overzicht van de servicekosten. Dit heet een afrekening. Het is een kostenoverzicht van de servicekosten van het voorgaande kalenderjaar.
Het kan zijn dat u servicekosten betaalt. Iedere maand betaalt u dan een voorschot voor bijvoorbeeld schoonmaak, tuinonderhoud en elektriciteit van de algemene ruimten. Het kan zijn dat uw tarieven per 1 juli 2021 zijn aangepast.
U vindt de tarieven terug in de huurspecificatie.
In 2021 is de netto huurprijs van sociale huurwoningen bevroren. De servicekosten staan los van de bevriezing van uw netto huur.
Voorbeelden van servicekosten zijn:
Breman deelt handige tips en trucs. Bekijk ze hier.
U kunt uw verbruik zelf volgen via de digitale energiecoach van Techem. De uitleg over de digitale energiecoach vindt u op de achterkant van deze brief.
Let op! Heeft u de radiatorkranen dicht? En de radiator voelt toch warm aan? Ontlucht uw radiator. Blijft de radiator warmte afgeven bij een dichte kraan? Neemt u dan contact met ons op.
Om uw warmteverbruik te meten. Uw flat heeft een gemeenschappelijke ketel. Deze ketel verwarmt de hele flat. De warmtemeters op uw radiatoren meten uw eigen warmteverbruik. Het meetbedrijf Techem berekent na elk jaar uw warmtekosten op basis van uw eigen verbruik. Dit doen zij door de standen van de warmtemeters digitaal (op afstand) af te lezen.
U betaalt maandelijks een bedrag voor ‘gas bemeterd’. Dit geven wij aan Techem door. Op basis van uw betaalde voorschotten en de kosten maakt Techem de afrekening. Deze ontvangt u elk jaar voor 1 juli.