Geldzorgen voorkomen door samenwerking met gemeentes

19 februari 2021

Dankzij een aanpassing in de wet kunnen we makkelijker en vooral eerder zien dat huurders in de schulden dreigen te raken. Een mooie ontwikkeling. Want hoe eerder we zien dat iemand het financieel lastig heeft , hoe sneller we met samenwerkende partijen hulp kunnen bieden. De gemeente pakt hierin de regie. Gemeente Smallingerland en Heerenveen hebben hiervoor een team Vroegsignalering opgericht. Andere gemeentes waar wij woningen hebben volgen snel.

Wat houdt de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening in?

Deze wet geldt per 1 januari 2021. In de wet staat dat gemeentes vanaf nu gegevens krijgen van woningcorporaties, energiemaatschappijen, waterbedrijven en zorgverzekeraars over inwoners met een betaalachterstand. De gemeente koppelt deze achterstandgegevens aan elkaar. Hierdoor krijgen gemeentes inwoners met schulden (vroeg)tijdig in beeld.

Wanneer worden betaalachterstanden doorgegeven?

De organisaties moeten eerst zelf contact leggen met de inwoner. Ook moeten zij de inwoner erop wijzen dat ze de gegevens aan de gemeente doorgeven, als de betalingsachterstand blijft. Gemeentes zijn verplicht om deze inwoners hulp te bieden, zodra ze de gegevens doorkrijgen. Dit staat zo in de nieuwe wet.

Wat gaat het Team Vroegsignalering doen?

Het Team Vroegsignalering trekt aan de bel bij inwoners, voordat ze zelf aan de bel trekken. Zodra een inwoner een betaalachterstand heeft bij een woningcorporatie, zorgverzekeraar of energie/waterbedrijf, geven de organisaties die achterstand door aan de gemeente. De gemeente zoekt vervolgens contact met de inwoners. Bijvoorbeeld door op huisbezoek te gaan. Zij doen de inwoner een hulpaanbod. Staat de inwoner hier open voor? Dan maakt de gemeente samen met de inwoner een plan van aanpak. Dit kan gaan om hulp bij het op orde brengen van de administratie. Of hulp bij het starten van een schuldhulpverleningstraject.

Waarom deze nieuwe maatregelen?

Hoe eerder bekend is dat iemand betalingsachterstanden heeft, hoe sneller we kunnen helpen. We hopen dat mensen op tijd worden geholpen. Zo komen er minder grote financiƫle problemen.

Wat doen wij om betalingsproblemen te voorkomen?

Als een huurder de huur niet betaalt, nemen wij zoals altijd contact op. We kijken eerst waar het probleem ligt. Daarna onderzoeken we met de bewoner de oplossingen. Geen enkele situatie is hetzelfde. Daarom bieden we maatwerk. Afhankelijk wat nodig is zoeken we hierin ook de samenwerking met onze gemeentes. U vindt hier meer over onze aanpak.

U leest hier het nieuwsbericht van gemeente Smallingerland over vroegsignalering.
U leest hier het nieuwsbericht van gemeente Heerenveen over vroegsignalering.

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.