Ieder jaar passen wij op 1 juli de huurprijzen aan van woningen, garageboxen, parkeerplekken en andere gebouwen. Dit jaar veranderen wij de sociale huurprijzen tot een maximum van 5,8%. Dit heeft het kabinet besloten.
Bij het vaststellen van de huuraanpassing volgen we de inflatiecijfers. Maar de inflatie is sinds vorig jaar snel opgelopen. Daarom besloot de regering niet de inflatie, maar de gemiddelde loonstijging te gebruiken. Dit betekent dat huurders van een sociale huurwoning een huurverhoging van maximaal 5,8 procent krijgen.
De aanpassingen in 2024 zijn als volgt:
Voor 1 mei ontvangen onze huurders een brief. Hierin leggen we uit wat de huuraanpassing betekent en zetten we alles op een rij. De oude huurprijs, de verhoging en de nieuwe huurprijs. Ook benadrukken we in de brief om contact met ons op te nemen bij geldzorgen. Hoe eerder u contact opneemt, hoe sneller we u kunnen helpen. Wij kijken samen naar een oplossing.
Onderaan deze pagina vindt u een flyer. In deze flyer leggen we uit hoe de huurverhoging werkt en waarom we de huur verhogen. Ook geven we informatie over bezwaar maken.
Bij de berekening van de huurtoeslag gaat de Belastingdienst uit van de rekenhuur. De rekenhuur bestaat uit de kale huur plus eventuele servicekosten. Dit bedrag vindt u in uw jaarlijkse brief over de huuraanpassing. U kunt ook inloggen op MijnAccolade en uw huurspecificatie bekijken. Op de website van de Belastingdienst staat uitgelegd waar de rekenhuur uit bestaat.
Gaat uw huurprijs omhoog? Dan ontvangt u ook meer huurtoeslag. Heeft u nu een voorschot op de huurtoeslag? Dan krijgt u dat na 1 juli 2024 ook. De Belastingdienst regelt dit voor het hele jaar.
Onze tip is om de huurprijswijziging zelf direct door te geven aan de Belastingdienst. Zo loopt uw huurtoeslag gelijk op. Wij geven uw nieuwe huurprijs ook door aan de Belastingdienst. Dit doen wij op een later moment.
Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.
In Nederland werken we met het landelijke woningwaarderingssysteem (WWS). Ook wel bekend als het puntensysteem. Hoeveel maximale huur wij mogen vragen ligt aan het aantal punten van een woning. Welke kenmerken bepalen het aantal punten? Dit ligt aan het soort woning, de grootte of het energielabel. Het aantal punten geeft de kwaliteit van de woning aan. Ook maakt het uit wanneer u begon met huren. Hierdoor kan iedere huurprijs van elkaar verschillen.
Soms lukt het niet meer om de huur op tijd te betalen. Of misschien had u al eerder geldzorgen en stapelen de
problemen zich op. Samen met u en andere organisaties, zoals de gemeente, kunnen wij met u op zoek naar een
passende oplossing. We gaan graag met u in gesprek. Neem contact met ons op. Hoe eerder, hoe beter.
Bel ons zodat we er samen naar kunnen kijken. Vaak kunnen wij uw vragen wegnemen. Wilt u toch bezwaar maken? U kunt uw bezwaarschrift per brief of e-mail naar ons sturen. Dit kan tot en met 30 juni 2024.
Er zijn redenen voor bezwaar. Op deze website ziet u welke dit zijn:
Kan ik bezwaar maken tegen mijn huurverhoging? | Rijksoverheid.nl
Een voorbeeldbrief en meer informatie vindt u ook op www.huurcommissie.nl.
Per 1 juli gaat de wijziging van de huurprijs in. Wij zijn verplicht u voor 1 mei hierover een bericht te sturen. U ontvangt van ons een brief.
In 2023 en 2024 komen huurders van een sociale huurwoning in aanmerking voor huurverlaging. Dit is het geval wanneer u veel huur betaalt en een laag inkomen heeft.
Of uw huurprijs omlaaggaat, hangt af van vier zaken:
Wij verlagen de huren automatisch voor iedereen die aan de voorwaarden voldoet. Wij krijgen hiervoor gegevens van de Belastingdienst. Voldoet u aan de voorwaarden? Dan verlagen wij uw huurprijs per 1 juli 2023 naar €575,03. U hoeft zelf niets te doen. U ontvangt in mei bericht van ons over de huurverlaging.
Voor meer informatie eenmalige huurverlaging 2023.