Op 22 april zijn we telefonisch bereikbaar tot 16.15 uur. Op 23 april zijn we telefonisch bereikbaar tot 16.00 uur: Ons baliepunt in Heerenveen is open tot 15.45 uur.


‘Trek op tijd aan de bel als u de huur niet kunt betalen’

Vorig jaar interviewden we Ilona Haitsma en Simone Hiemstra van team Huurincasso. Ze zijn er voor bewoners die een huurachterstand hebben of dreigen te krijgen. We kijken terug op een jaar met corona en kijken naar de toekomst. Hun belangrijkste boodschap? Trek op tijd aan de bel bij problemen!

Wie zijn jullie?
Simone: ‘Ik werk sinds 2016 bij Accolade. Eerst werkte ik op het Woonpunt. Daar beantwoordde ik alle uiteenlopende vragen van bewoners. Nu werk ik bij Huurincasso. Ik vind het fijn om mensen te kunnen helpen bij betalingsproblemen. Voor sommige mensen is het een opluchting als ze die maand de huur weer netjes kunnen betalen.’

Ilona: ‘Ik werk sinds 2008 bij Accolade. Eerst zat ik aan de balie in Franeker. In 2012 maakte ik de overstap naar Huurincasso. Het persoonlijke contact met onze bewoners vind ik heel belangrijk. Zo kun je huurders echt helpen om hen uit lastige situaties te halen.


‘Voor sommige mensen is het een opluchting als ze de huur weer netjes kunnen betalen’


Hoe ziet jullie afdeling eruit?
‘We werken in een team van zes medewerkers. Elk zijn we verantwoordelijk voor een bepaalde regio. Tineke en Rinette zijn voornamelijk werkzaam in Heerenveen en Joure, Franciska en Simone in Drachten en Jannie en Ilona in Franeker en Sneek. Zijn beide medewerkers niet aanwezig? Dan kan een andere medewerker de vraag oppakken. Op deze manier kennen we de bewoners en weten we vaak goed wat er speelt.

Wat is jullie belangrijkste taak?
‘Wij zijn er voor bewoners die een huurachterstand hebben of dreigen te krijgen. Ons doel is dat we mensen op tijd kunnen helpen. Zodat ze hun financiën weer op orde krijgen. En dat ze in hun woning kunnen blijven wonen. Dit doen we door veel persoonlijk contact te hebben met huurders die in de problemen zitten of lijken te komen. Een huurachterstand staat nooit op zichzelf. Vaak zijn er meer achterstanden. Door het persoonlijke contact proberen we erachter te komen wat er aan de hand is. We merken dat we veel voorkomen door dicht bij de mensen te staan. We bieden hulp vanuit ons netwerk. Denk dan aan gebiedsteams binnen gemeentes en bewindvoerders. Maar ook vrijwilligersorganisaties kunnen een rol spelen.’


‘We willen mensen zo vroeg mogelijk helpen om hun financiën weer op orde te krijgen’


Wat doen jullie om huurachterstanden te voorkomen?
‘Wanneer we zien dat iemand de huur niet heeft betaald, nemen we zo snel mogelijk contact op. We sturen bijvoorbeeld een brief. Maar we proberen bewoners ook te bellen en te mailen. Ook via WhatsApp hebben we contact met huurders. Verder gaan we op huisbezoek of we plannen een afspraak op kantoor of op het gemeentehuis. Persoonlijk contact is erg belangrijk. Op deze manier kunnen we kijken hoe de bewoner het beste geholpen kan worden.’

Kunnen jullie voorbeelden noemen, hoe helpen jullie bewoners?
‘We helpen bewoners door met ze in gesprek te gaan. Soms spreken we een betalingsregeling af met iemand. Dit houdt in dat de huurder de huurachterstand in termijnen mag terugbetalen. We wijzen bewoners ook op zaken waar ze recht op hebben, zoals huurtoeslag of bijzondere bijstand. We geven advies waar ze terecht kunnen om dit te regelen.’

Zijn er veel huurders die de huur niet op tijd kunnen betalen?
‘Als je de cijfers in Nederland vergelijkt dan komt maar een klein deel van onze huurders in de problemen. Ook hebben we gemiddeld weinig huisontruimingen. Daar streven wij ook naar. We merken dat we veel voorkomen door dicht bij de mensen te staan. We zoeken actief contact met ze. En we houden contact zolang dat nodig is.’


'Hoe eerder er contact is, hoe sneller we kunnen helpen'


De coronacrisis duurt nu al een jaar. Merken jullie dat er door de coronacrisis meer huurders in financiële problemen komen?
‘Ja, door de coronacrisis komen we nu ook in contact met huurders die we eerder niet spraken. We proberen met iedereen mee te kijken naar een maatwerkoplossing. Soms betekent dit tijdelijk uitstel van betaling. Of we spreken een betalingsregeling af als iemand de huur niet volledig kan betalen.  We kijken naar de mogelijkheden en brengen huurders in contact met de gemeente, of een andere organisatie. Elke situatie is net weer anders. We blijven in contact met de huurder, zo lang dat nodig is.’

Kunnen jullie iets vertellen over de nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening?
‘In deze wet staat dat gemeentes vanaf nu gegevens krijgen van woningcorporaties, energiemaatschappijen, waterbedrijven en zorgverzekeraars over inwoners met een betaalachterstand. Mensen met schulden krijgen ze zo vroeg in beeld. De gemeente biedt vervolgens hulp aan deze mensen. Een mooie ontwikkeling, want hoe eerder deze mensen geholpen worden, hoe sneller ze uit de schulden zijn.’

Er zijn ook mensen die een huurverlaging krijgen. Kunnen jullie daar iets over vertellen?
‘Ook hier gaat het om een nieuwe wet. Door deze wet kunnen huurders met een laag inkomen en een hoge huurprijs in 2021 een huurverlaging krijgen. De regel geldt alleen dit jaar. Het doel van deze wet is om de betaalbaarheid van sociale huurwoningen te verbeteren voor mensen met een laag inkomen en een hoge huur. Als huurders huurverlaging krijgen, ontvangen ze daarover bericht van ons. Op onze website staat meer informatie.’

Wat kan een bewoner doen als hij of zij in de geldproblemen dreigt te raken?
‘Aarzel niet om contact met ons op te nemen! Hoe eerder er contact is, hoe sneller we kunnen helpen en meedenken in een oplossing. Bellen kan naar (0513) 433 633. Vraag naar Team Huurincasso. Of neem een kijkje op onze website. Hier noemen we sites waar u veel informatie kunt vinden die voor u van toepassing kan zijn.’

Meer info

Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.